Progressieve vering en stuurdemper

De grote KTM Super Adventure motoren zijn berucht om hun “Speed Wobble”.
Vooral bij het rijden met top- en zijkoffers gemonteerd.

Persoonlijk heb ik nog nooit sneller gereden dan 140 km/u met de koffers erop. Maar rond 130km/u begint het fenomeen: het stuur voelt extreem licht en begint snel te slingeren. Voelt erg onveilig aan.
Anderen zeggen dat bij 170km/u erg gevaarlijk wordt en gewoon eng. Dit alles wordt veroorzaakt door aerodynamica gecombineerd tot slechte achtervering. Een eenvoudige oplossing is door de standaard stuurdemper te vervangen door een progressieve stuurdemper (het origineel is lineair).
Maar om dit te voorkomen, is het beter (en goedkoper) om de achtervering te verbeteren.
Het punt is, dat deze grote KTM’s zijn uitgerust met een relatief goedkope lineaire veer op een behoorlijk goede WP demper. Het is dus niet nodig om een complete nieuwe achtervering te kopen.
De oplossing kan dus eenvoudig zijn: Monteer een progressieve veer.

Er is slechts een bedrijf dat deze produceert: HyperPro, een Nederlandse hoogwaardige Suspension specialist. Deze veer kost ongeveer €108, =

Hyperpro vervangende veren.

De progressieve vering werkt als volgt: hoe meer druk wordt toegepast, hoe groter de weerstand wordt. Dit zorgt ervoor dat de schokdemper de druk absorbeert voordat de eindstant wordt bereikt. De motorfiets is gemakkelijker te besturen, omdat de vering de klappen opvangt in plaats van het wiel. Dit betekent ook dat uw banden aanzienlijk minder zullen slijten. Wanneer de druk op de vering toe neemt, stijgt deze druk geleidelijk aan. Dit noemt men “constante verhoging”. Dit is niet mogelijk met standaard (niet-progressieve) vering.
Hyperpro is de enige fabrikant die een vervangende veer voor de achterste schokbreker aanbiedt. Het is dus niet nodig om een complete schokdemper te kopen voor een betere vering van de motor.

De voordelen van de Hyperpro progressief vervangende veren:

  • Betere rem-eigenschappen
  • Betere handling
  • Betere stabiliteit
  • Betere grip
  • Altijd een perfecte Setup

De progressieve veren van Hyperpro bieden het voordeel van een twee-traps veer, en nog veel meer. De windingen zitten op ongelijke afstanden van elkaar zonder enige merkbare overgang. Vergeleken met de lineaire veer, zitten de bovenste bochten dichter bij elkaar en zorgen dus voor een zachter, meer comfortabel deel. De onderste zijn dan veel verder uit elkaar en dus krijg je meer weerstand onder extreme omstandigheden (hoge snelheid, zware belasting, enz.).

Waarom dan de stuurdemper vervangen?

Omdat het kan….
Nee, eerlijk gezegd. Vanwege een verbeterde rijkwaliteit en veiligheid is het gewoon veel beter om de HyperPro RSC progressieve stuurdemper te gebruiken. Grote verbetering. Niet alleen bij hoge snelheid.

De progressieve stuurdemper RSC (Reactive Safety Control) verhoogt de demping wanneer de uitslag van het stuur voldoende groot is. Er is geen demping bij lage snelheden, en dat wil je dan eigenlijk ook niet. Wanneer demping vereist is (tank flappen, oneffenheid van het wegdek, hoge snelheid), wordt de demping geactiveerd. U kunt de mate van demping regelen met de instelknop: deze is 22 voudig instelbaar.

Ik heb hem ingesteld op 6 klikken. Voor hoge snelheid gebruik ik 8 klikken. Maar dat is persoonlijk.

Menu

Leden Inchecken

Deelnemers of leden inchecken voor sportschool, club, vereniging, evenement?
Kost niets. Meer info op: https://jouwclub.nl/

Leden Administratie

online ledenadministratie voor sportschool, club, vereniging?
Kost niets. Meer info op: https://jouwclub.nl/

inschrijvingen on-line

online inschrijvingen voor evenementen en leden beheren?
Kost niets. Snel naar: https://inschrijving.nl/