De grote KTM Super Adventure motoren zijn berucht om hun “Speed Wobble”.
Vooral bij het rijden met top- en zijkoffers gemonteerd.
Persoonlijk heb ik nog nooit sneller gereden dan 140 km/u met de koffers erop. Maar rond 130km/u begint het fenomeen: het stuur voelt extreem licht en begint snel te slingeren. Voelt erg onveilig aan.
Anderen zeggen dat bij 170km/u erg gevaarlijk wordt en gewoon eng. Dit alles wordt veroorzaakt door aerodynamica gecombineerd met slechte achtervering. Een eenvoudige oplossing is door de standaard stuurdemper te vervangen door een progressieve stuurdemper (het origineel is lineair).
Maar om dit te voorkomen, is het beter (en goedkoper) om de achtervering te verbeteren.
Het punt is, dat deze grote KTM’s zijn uitgerust met een relatief goedkope lineaire veer op een behoorlijk goede WP demper. Het is dus niet nodig om een complete nieuwe achtervering te kopen.
De oplossing kan dus eenvoudig zijn: Monteer een progressieve veer.
Er is slechts één bedrijf dat deze produceert: HyperPro, een Nederlandse hoogwaardige Suspension specialist. Deze veer kost ongeveer €108, =
De voordelen van de Hyperpro progressief vervangende veren:
- Betere rem-eigenschappen
- Betere handling
- Betere stabiliteit
- Betere grip
- Achterband gaat langer mee
- Altijd een perfecte Setup
De progressieve veren van Hyperpro bieden het voordeel van een twee-traps veer, en nog veel meer. De windingen zitten op ongelijke afstanden van elkaar zonder enige merkbare overgang. Vergeleken met de lineaire veer, zitten de bovenste bochten dichter bij elkaar en zorgen dus voor een zachter, meer comfortabel deel. De onderste zijn dan veel verder uit elkaar en dus krijg je meer weerstand onder extreme omstandigheden (hoge snelheid, zware belasting, enz.).