Garmin Zũmo 595LM

Mijn Zumo 550 ging stuk na 10 jaar uiterst tevreden gebruik. Het mobieltje op het stuur is niet een succes (wordt erg heet), dus toch maar een nieuwe Garmin gekocht.

De eerste indruk was goed: lekker compleet. Voelt degelijk aan en alles zit erbij wat je nodig hebt op de motor. Ook snelle levering via Coolblue.

Maar dan het gebruik: De eerste ervaringen waren dermate teleurstellend, dat ik heb overwogen om hem onmiddellijk terug te sturen. Maar dat ging niet omdat er een 4-daagse trip naar de Eifel vlak voor de deur stond, waarvoor ik ook al routes had gemaakt met MyRouteApp. En wat is het alternatief? Een TomTom? Een TomTom had ik al eerder gehad en beviel ook niet.

Review

De bedrading is van zwaar kaliber, maar steekt lomp aan de zijkant uit de houder. De kabel splitst zich na 95cm in een dikke tros van vijf losse draden van ca 50cm en een USB kabel van 150cm.
Erg jammer dat er niet een connector op zit of zoiets. Deze takkenbos lijkt over-engineered en schiet daarbij zijn doel voorbij.
De USB kabel lijkt handig, anno 2018. De voedingskabel (met zekering) zijn ok. Maar de kabels: MIC IN, AUDIO en AUDIO OUT? Wat moet ik daarmee (en wellicht 85% van de andere gebruikers).
Bij mij ontstaat meteen de wens om die troep eraf te knippen.

Waarom zit er niet gewoon een goede watervaste connector tussen? Hier een Youtube filmpje die laat zien dat het ook anders kan. Jammer dat Garmin niet even naar TomTom heeft gekeken.
Die dikke splitsing in de kabel kon ik maar lastig kwijt raken op de motor (R1200GS). Maar is toch gelukt. Later op mijn KTM 1290 Super Adventure kon ik het absoluut niet kwijt en heb daarom maar zelf een andere kabel gemaakt, die rechtstreeks de koplamp in gaat aan de accessoires-connectie (alleen spanning bij contact AAN).

Het pairen met mijn mobiel en de Sena SC headset (Schuberth C4 helm) ging goed, en werd steeds vergeten. Na enige pogingen lukte het uitendelijk wel en daarna was het geen probleem meer.
Op dit vlak zou de handleiding een heel stuk beter kunnen.

De accu van de Garmin loopt zeer snel leeg (binnen een uur). Maar eenmaal op de motor aangesloten is dat geen probleem natuurlijk.
De micro USB aansluiting zit mooi achter een rubber flapje, maar ziet er krakkemikkig uit en lijkt scheef te zitten in de behuizing en hij verliest snel zijn contact met het bijgeleverde, veel te korte kabeltje.
Noot: 3 maanden later kocht ik opnieuw een 595 en daarvan zag de micro-USB er ook krakkemikkig uit, maar werkte daarentegen wel goed.
Muziek en gesproken instructies knarsen regelmatig in mijn headset. Vooral kort na het leggen van de BT-verbindingen. Dit was met de 550 nooit het geval; dus dat ligt niet aan de Sena SC-01 die is ingebouwd in mijn Schuberth C4.
Tijdens het gebruik is de Garmin tweemaal gecrashed in het weekend. Erg vervelend en dat geeft een nare bijsmaak. Hopelijk geven updates verbetering.

Het updaten via Garmin Express werkt, zoals altijd, supergoed. Al herinner ik mij wel dat het in 2007 een flink drama was. Maar dat is uiteindelijk goed gekomen.

Het navigeren van A naar B is gemakkelijk en lekker duidelijk. Alles werkt meteen goed out of the box daarvoor. Proficiat.
Maar het inladen van routes is een drama, als je niet weet hoe dat werkt. Dit had gewoon in de handleiding kunnen staan. Wat het idee van Garmin erachter is, begrijp ik niet. Maar met de 550 was het simpel: op het SD-kaartje zetten (of uploaden via Garmin Connect), Garmin inschakelen en dan ging hij hem berekenen.

Ja, ook nu werkt dat wel zo, maar de route ligt dan totaal in puin volgens mijn simpele begrippen.
Kortom: als je een route hebt gemaakt en erin geslaagd bent om hem op je Zumo te krijgen, dan is er geen route zoals er met de 550 was. Nee, er is een vreemde route met rechte lijnen van punt tot punt. Een soort en met track
Om een bruikbare route te verkrijgen moet je toevallig weten dat je een track moet converteren naar een reis…
Nu moest ik deze moeilijke methode via een filmpje van het internet uitvinden. Lang leve Google.
En als je dan de reis wilt starten, dan is het een gok welke kant je op gaat (naar het begin of naar het eind). Dus zorg altijd dat je ergens een paar kilometer verderop start en daar eerst naartoe moet navigeren.

Mijn belangrijkste aankoopargument was dat ik routes zo vanaf mijn mobiel draadloos zou kunnen uploaden naar de 595. Helaas: met de Smartphone Link krijg ik een foutmelding dat mijn apparaat dat niet ondersteunt. Lekker dan maar weer, medio 2018 !

Tenslotte nog dit: speel je mp3 af, dan knippert het scherm lichtjes mee. En niet eens in de maat. Gelukkig viel dit tijdens het rijden niet op (wel in mijn donkere garage). Anders had ik hem na de korte vakantie wel terug gestuurd.
Ik kan er nu mee werken, maar vind deze Garmin echt zijn prijs niet waard. €399 was een beter kloppende prijs geweest.
Ik vertrouw erop dat ze e.e.a. met komende updates flink gaan verbeteren. Anders is dit mijn allerlaatste Garmin apparaat.
Kortom: Ben je bereid om in de Garmin-nukken te investeren? Wees dan ook bereid om tijd te investeren om uit te zoeken hoe alles werkt, want het staat niet in de handleiding.

Daarnaast heb ik er ook een bandensensor van Garmin bij gekocht (via Garmin nl) en dat is al net zo’n drama. Deze werd geleverd met halfvolle batterij en kan vaak geen verbinding maken met dat ding als de motor stil staat.
Juist voordat ik vertrek, wil ik graag weten hoe het met de banden zit.

Bij verkoop van de BMW is ook de Zumo 595 mee verkocht omdat ik het ding eigenlijk wel zat was.
Toch heb ik later via marktplaats een bijna niet gebruikte 595LM weer op de kop getikt.
De Garmin krijgt een tweede kans, want vergeleken met de TomTom heeft hij toch ook wel een aantal voordelen.

Aanpassen bekabeling

Aanpassen van de standaard kabel van Garmin op YouTube.

Onderdelenlijst (Allemaal gewoon leverbaar bij Conrad.nl):

  1. kabel met waterdichte connectoren
  2. connector voor de voeding binnenin de motorsteun
  3. knikbeschermingsmof

Voor wie wil weten waarvoor alle andere kabeltjes dienen, hier is een goede link : http://jahonen.kapsi.fi/Electronics/Garmin_Zumo_595_motorcycle_cradle/
Daarin staat eveneens een link van een part number voor die andere (langere) 20- pins connector.

Noot: bij MediaMarkt kun je altijd nog een Garmin motorsteun kopen voor €49,99 (dit is voor de 590 én de 595) als je het origineel niet wilt beschadigen, of per ongeluk iets stuk maakt.

Menu