Testrun op de Dyno

Tuning

Voordat we ingrijpende wijzigingen gaan aanbrengen aan de machine (die het vermogen beïnvloeden) willen we uiteraard graag weten hoe de huidige situatie is.

Want als je niet weet hoe het wás, hoe kun je dan de resultaten zien van de wijzigingen en daar conclusies uit trekken?
Ook zou het kunnen zijn dat er iets anders aan de hand is met de motor, wat eerst opgelost moet worden.

De onderstaande vermogenscurve toont wel aan dat het met de machine wel goed zit. Hij komt uit op 140pk aan het achterwiel, en dat is omgerekend naar de krukas: 159,7pk
En kijk eens hoe de koppel-toerenkromme loopt! Eigenlijk is deze grafiek al zo mooi. Waarom zouden we nog modificaties doen?

Daarom de redenen nogmaals op een rij in volgorde van belangrijk:

  1. Het motorblok wordt momenteel extreem heet. Ten eerste door de schrale benzinemengsel en ten tweede door alle milieu-apparatuur.
  2. De karakteristiek van de motor is onderin de toeren (tot zo’n 2500rpm) vrij bokkig en rukt wild aan de ketting.
  3. Door de modificaties gaan er toch zo’n 5 kilo gewicht verdwijnen.
  4. We vinden het motorgeluid maar niets; een blikkerig gerammel. Hoor maar eens hoe een Ducati Multistrada klinkt die zo uit het krat komt.

Met deze vermogenskromme als uitgangspunt, kunnen we straks mooi zien wat alle modificaties doen.

Hieronder een filmpje van de eerste testrun.
Die mislukte, want de Traction Control stond nog ingeschakeld. In het filmpje zie je hoe de monteur en hoe de motor reageren.

, ,
Vorig bericht
Software update en speling voorvork
Volgend bericht
Windscherm van Puig

Related Posts

Menu